#לאפילוסופי

איך מקימים סביבה דיגיטלית לקורס?

משבר הקורונה יצר מעבר חד ומיידי להוראה באמצעות סביבות סינכרוניות כגון זום וובקס ודומותיהן, אלו נתנו מענה חלופי להרצאה פרונטלית ובלטו ב”וובינרים” שהציפו את הרשת בראשית ימי המגפה. עם שוך תרועת הוובינרים, החלה להתבסס התובנה, כי תהליכי למידה שאינם נתמכים בסביבה וירטואלית אינם פוגשים את המציאות החדשה שנעה בין סגר לחזרה לשגרה. כמוכן בימים אלה הולך ומתהווה סטנדרט למידה חדש הכולל סביבה דיגיטלית תומכת ללמידה, אשר נקראת בעגה המקצועית, למידה “משולבת” – שימוש בהוראה מקוונת כדי להשלים או להרחיב את ההוראה המסורתית.

 

לסביבת למידה מקוונת, יתרונות רבים:

ארגון תכני הלמידה מסייע לתלמידים לראות את תמונה העל ולעמוד בתכנית הלמידה, כמוכן הוא מנגיש את התכנים ללומד לפי העדפותיו, מבחינת זמני למידה, ואופן העברת התוכן הלימודי – מילולי או חזותי.
סביבה מקוונת מאפשרת בקלות יחסית למידה שיתופית על גבי מסמכים או לוחות שיתופיים ויצירת שיח עמיתים בצ’אט, במפגש סינכרוני ובמערכת תגובות וכיוב’.
מרבית הפלטפורמות מאפשרות אוטומציה בניהול הרשאות משתמשים, ניהול משימות ובדיקתן, ניטור איכות הלמידה , גבית תשלום, אבטחת התכנים מפני העתקה ועוד.

נסקור להלן מספר פתרונות אותן אחלק לסוגים: הרזה, המסחרי, הייעודי והמותאם:

סוג הפתרון הראשון הוא הרזה –  Google Classroom כדוגמא,מרחב למידה וירטואלי המאפשר למורה לאחסן תכני למידה, ליצור מטלות ולהעלות נושאים לדיון, לנהל שיח וירטואלי בנושאים לימודיים שונים. הכלי מאפשר למורה לעקוב ולמשב את תלמידיו באמצעות ציון ומשוב מילולי. והתלמידים יכולים לבצע את המטלות באמצעות הכלים של גוגל דרייב אשר מאפשרים עבודה שיתופית נוחה וקלה תוך כדי שמירה אוטומטית של החומר. זהו כלי חינמי, מאוד בסיסי, במאפיינים שהוא מאפשר, אך ניתן לשכללו באמצעות שילוב כלים נוספים מתוך Google Suite, כמו google meet או Hangout  – המאפשרים מפגש סינכרוני, ה- Jamboard, כלוח למידה שיתופי, וכמובן Google forms המאפשר יצירת מבחנים וסקרים.

מבחינה עיצובית ניתן לעצב ולהתאים את הסביבה להקשר או לנושא הקורס אך בצורה בסיסית למדי. לסיכום זהו פתרון פשוט ויעיל למי שנעזרים בכלי הלמידה המשלימים של  Google,  יכול להתאים לכמות מוגבלת של תכנים, ולאחריו יידרש שידרוג גודל האיחסון בתשלום, פתרון זה מתאים בעיקר למי שמחפשים פתרון פונקציונלי, אמין וחינמי בתחילה.

 

פתרון שני הוא הפתרון המסחרי, שתי מגמות חזקות, התפתחות המסחר האלקטרוני, יחד עם מגמת המיקרו-קרדיטציה בתחום הלמידה, הובילו לפריחתם של “אתרי מסחר בקורסים” כלומר Marketplaces, תחת קטגוריה זו נוכל למצוא סביבות בינלאומיות וישראליות כגון: Udemy  האקדמיה ללימודים באינטרנט ו- MYCO

פלטפורמת Udemy  מאפשרת ניהול קורס מקוון, ומכירתו, העלאת הקורס היא חינם, זו פלטפורמה ייעודית ללמידה מקוונת היא עשירה במאפיינים טכנו-פדגוגיים ומתעדכנת מזמן לזמן. ואולם, שני חסרונות בולטים לפלטפורמת Udemy  האחד הוא היא שיטת התמחור המנוהלת על ידי האתר עצמו, ומאפשרת תמחור נמוך ביותר – כעשרות שקלים לקורס, כמוכן, יודמי גובה עמלת מכירה גבוהה מאוד במקרים שמכירת הקורס נובעת מפעולות קידום של יודמי ולא של המרצה.

חיסרון שני בפלטפורמה זו היא תמיכה חלקית בשפה העברית, יודמי מאפשרת הזנת תוכן בעברית אך שפת הממשק היא אנגלית וחוסר קורהרנטיות זו מהווה חיסרון  לחווית הלומד.

שתי פלטפורמות מסחר קורסים בעברית הן  האקדמיה ללימודים באינטרנט ו- MYCO, שתי הסביבות מארחות מרצים רבים המציעים קורסים רבים, האקדמיה ללימודים באינטרנט, גובה כ- 2200 ₪ לשנה ללא הגבלה על מוצרי המידע וכמות המשתמשים, ופלטפורמת מייקו – פועלת על פי מודל של גביית עמלה של 70 אחוז מהמכירה לתלמיד. פתרון זה עשוי להתאים למי שיש לו קורס אחד או יותר המוצע למכירה ברשת ליחידים, ופחות למי שמעבירים קורסים לקבוצות בארגון, עצם ההימצאות בקטלוג הקורסים של הפלטפורמה מהווה פרסום במיוחד אם הקורס עוסק בנושא ייחודי בהשוואה לקורסים האחרים בפלטפורמה.

 

סוג פתרון שלישי הוא הפתרון הייעודי – סביבת ניהול קורסים כדוגמת Schooler  מבית רב מסר, או Webcourse  המאפשרת ניהול קורס בצורה מקצועית ובתמיכה מלאה בעברית, החיסרון של שתי סביבות אלה הוא ביכולת המוגבלת לעצב את סביבת הלמידה.

סקולר ניתן חינם לרוכשים מנוי ברב מסר, מערכת דיוור במייל למי שמעוניין במדיום זה להעברת מסרים שיווקיים. עלות המנוי לרב מסר עומדת על  95 ₪ עד 545 ₪ לחודש על פי כמות הנמענים ונפח הדיוור. פלטפורמת וובקורס עולה 97 ₪ לחודש עבור קורס אחד, ו- 197 ₪ לקורסים נוספים ללא הגבלה.

מרצים המעוניינים בפיתוח סביבה מותאמת אישית, מבחינת מיתוג וחווית משתמש, עם יכולת ניהול עצמאי מבחינת תמחור ומבחינת קידום יכולים להקים אתר עצמאי בוורדפרס בשילוב עם תוסף Learndash, פרוייקט שכזה יכול להתאים למרצה שיש לו מספר קורסים, ו/או המעוניין ליצור אתר למידה הכולל רכיבים נוספים כמו: אזור תדמית, בלוג, ומאגר ידע, כולם או חלקם, באופן המצדיק השקעה כספית של הקמת אתר וורדפרס עצמאי, עלות בניית אתר למידה משתנה לפי נותן השירות אך ברי כי מדובר בהשקעה כספית משמעותית בתחילת הדרך בעיקר.

ישנם כמה תוספים לבניית אתר למידה בוורדפרס כמו learnpress החינמי, אולם Learndash נחשב למתקדם, עם מגוון אפשרויות תמיכה מקצועית, פתרון זה מתאים בעיקר למרצים המעוניינים להשקיע באתר עצמאי, ממותג, עם שליטה מלאה על מספר הקורסים, התמחור, ניהול המשתמשים וכיוב’. 

דילוג לתוכן