#לאפילוסופי

חדר בריחה לימודי וירטואלי – מקום לברוח אליו

מציאות משבר הקורונה הובילה להתפתחות חדרי הבריחה וירטואליים, כמשחק מקוון או במסגרת פעילות סינכרונית בזום ודומותיה. בשורות הבאות נסקור את מאפייני חדר הלמידה המקוון, היתרונות הפדגוגיים והכלים הטכנולוגיים העומדים בידינו לפיתוח “חדר בריחה וירטואלי”.

מאפיינים

חדר בריחה לימודי הוא סביבה בה הלומד מתמודד עם חידות בהקשר לסיפור רקע הרפתקני, שפתרונן נחוץ לשם “בריחה” מהחדר, כאשר הפעילות עשויה להיות אישית או קבוצתית.

ההתקדמות בחדר הבריחה עשויה להיות לינארית או מבוססת תחנות – התקדמות לינארית בנויה כך שפתרון משימה מוביל למשימה הבאה, בעוד שמסלול תחנות מאפשר למשתתף לבחור את סדר המשימות בצורה עצמאית. בד”כ, פתרון נכון של משימה מעניק למשתתף חלק מתוך תשובה או קוד כך שבסוף המסלול על המשתתף להזין את הקוד המצרפי שעלה מכל התשובות.

חווית למידה משמעותית ומהנה בחדר למידה תהא מבוססת על הזדקקות למידע לשם ביצוע מושכל של המשימות, יצירת אתגר ללומד, מתן יכולת בחירה ושליטה ועל ידי מתן משוב תוכני מועיל.

יתרונות

מודל חדר בריחה מתאים להקניית ידע, לעיבודו וכן לביצוע הערכה חלופית. כאשר עצם הלמידה באמצעות “חדר בריחה”, מאפשרת לטפח, מיומנויות הכרחיות כגון חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, יצירתיות, עבודה שיתופית והכוונה עצמית.

טכנולוגיות

ניתן לפתח חדרי למידה על גבי פלטפורמות שונות, שילוב של מצגת Power point  עם Google form, בנית אתר ב-WIX ושימוש בפלטפורמות כדוגמת GENIAL.LY .

לאחר שבחנתי את שלוש האפשרויות אני ממליצה על האחרונה, משום שהיא מאפשרת גמישות רבה בעיצוב ומספקת כלים טכנולוגיים רלבנטיים לבנית חידות מגוונות.

שילוב ה- Google Form  עם המצגת מספק פתרון תקין פדגוגית אך ספרטני מבחינה עיצובית, בעוד שאתר ה-WIX מאפשר חופש עיצובי רב אך אינו מספק כלים יעודים לפיתוח חידות בחדר הבריחה.

ניתן להתרשם מדוגמא לחדר בריחה בנושא נגיף הקורונה, המשלב 3 צורות שונות של חידות ומשימת סיום המבוססת על פיצוח קוד.

קרדיט לשאלות: מכון דוידסון.

דילוג לתוכן