#לאפילוסופי

כלים ושיטות למעבר מלמידה פרונטלית לדיגיטלית

#לאפילוסופי

 

או איך לא העזתי לדמיין ככה קודם 

מתחילת חודש דצמבר 2022 נראה שכולם מדברים על OPEN AI, זה התחיל מפירסום תמונות סלפי מסונטזות והמשיך לתמונות סוריאליסטיות ואחרות שנוצרו במידג’רני ובדאלי 2.

אותי מעניין לבחון איך הכלים האלה מעצימים אותנו כמפתחי קורסים מקוונים, ככלל אני מאמינה שטכנולוגיות כמו אלו מעצימות את מי שלא עוצם עיניים, כלומר מי שמתנסה ומאמץ את הטכנולוגיה להשראה או להתייעלות.

למידה מקוונת איכותית, מעלה את הרף ומשפרת את איכות הלמידה במעלה הטקסונומיה של בלום, ובאותו אופן גם טכנולוגיות מבוססות אינטיליגנציה מלאכותית, יעלו את הרף ויצילו אותנו מבינוניות.

בסדרת פוסטים שאפרסם אחת לשבוע אבחן  את הפלטפורמות המובילות, ואשתף את חווית השימוש שלי, מה הכלי מאפשר, מהם שלבי השימוש, ומה טיב המוצרים בהשוואה לחלופות המבוססות על האינטליגנציה האנושית “רחמנא ליצלן”, וכדי שיהיה לנו כיף זה יהיה קצר, מעשי ואותנטי, אז היידה התחלנו…

בפוסט הזה נדבר על מחוללי התמונות – טקסט טו אימג’, והבולטים ביותר הם דאלי-2, מידג’רני, וסטייבל דיפיוז’ן. 

למה זה טוב?

מידג’רני ודומותיה יכולה לשמש ליצירת תמונות מקוריות, מפתיעות מותאמות למסר בין אם עבור כרזה, מצגת, פוסט, בלוג או כל תוכן לימודי אחר.

תמונות יש ובשפע, אני עושה שימוש לרוב בקאנבה, פלטפורמת עיצוב הכוללת מאגר מרשים של תמונות סרטים ומשאבים נוספים וישנם מאגרים רבים נוספים כמו פינטרסט, אדוביסטוק, פיקסביי ואחרים.

הבשורה של מחוללי התמונות מבוססי הAI היא ביכולת לעשות אינטגרציה בין תמונות באפס זמן, לדוגמא הלחם של פרסונה מוכרת לסיטואציה הזויה ככל שתהיה כמו במקרה הזה – מריה הבתולה, עם בזוקה וסיגר בשקיעה, ציור שמן 4K.

 

או הסעודה האחרונה בסגנון הירוהיקו אמן מאנגה יפני.

כלומר, ניתן להעניק ללומד “קידוד כפול” (העברת מסר בטקסט ובתמונה) באמצעות תמונות מדוייקות, “באפס מאמץ”, והתוצרים המרשימים מעשירים את חווית הלמידה ומעוררים את הדימיון.

איך עושים את זה?

אני רציתי ליצור תמונה מקורית להרצאה שלי בנושא למידת העתיד – הרצאה שנקראת “המסע לאדיוטופיה” כלומר, המסע לאוטופיה של הלמידה, ובהשראת מידג’רני חשבתי על תמונה סוריאליסטית הכוללת מספר מוטיבים מטאפוריים שמייצגים את תכנים ומסרים הכלולים בהרצאה. אז אלו הם שלבי העבודה:

1. הרשמה לאתרים:

להרשם לאתר Chat GPT https://openai.com/ – ולאתר https://midjourney.com/, רישום פשוט ושימוש חינמי, במידג’רני ניתן לייצר 25 תוצרים ורק אז לשלם עבור מנוי, יש להניח שבעלי מנוי יקבלו את התוצר ברזולוציה גבוהה יותר ממשתמש חינמי.

2. תיאור הסצנה:

ניתן לנסח בעברית ולתרגם בגוגל טרנסלייט (עם שיפוצים) את הסצנה הרצויה ובכלל זה את הסביבה, ה”דמויות”, ההתרחשות, מה הדמויות עושות, האוירה, והסגנון האומנותי הרצוי , כמו,ציור שמן, סגנון פול גוגן, צילום ריאליסטי וגם להגדיר את איכות התמונה, K4 כמו בדוגמא של מריה הקדושה.

3. יצירת פרומפט” מקצועי.

כדי לטייב את התאור להנחיה (פרומפט) מקצועית למידג’רני, ביקשתי מצ’אט ג’י פי טי לנסח עבורי את הפרומפט והזנתי את ההנחיה הבאה:

 

4. הזנת הפרומפט במידג’רני

דף הבית של מידג’רני מציע שתי אפשרויות- JOIN THE BETA  ו- SIGN IN

יש להירשם לאתר ואז להיכנס לסביבת הביתא – סביבת הביתא היא צ’אט ציבורי, והאזור האישי מאפשר לאתר את היצירות שלכם.

יש ללחוץ על אייקון סירת המיפרש, ולהצטרף לאחד מערוצי ה-newbies של ה- Midjourney bot

בשורת הצ’אט יש לכתוב: קו נטוי / ואז imagine  ולהדביק את הפרומפט.

תוך כדקה המערכת תיצור ארבע תמונות מקוריות על פי הפרומפט שהוזן.

הבעיה היא שקשה לאתר את היצירה שלכם בתוך הממשק כוון שכל רגע נכנסת יצירה חדשה, בדיוק בשביל זה יש את הסביבה האישית – מדף הבית כנסו ב”לוג אין” ושם ימתינו לכם כל היצירות שלכם.אני קיבלתי תוצאה נחמדה והמשכתי לנסות לטייב אותה מספר פעמים כך זה נראה בסביבה האישית. התמונות מסודרות מ 1 עד 4 בסדר הפוך לכיוון השעון וניתן לבקש שידרוג או וריאציה נוספת.

לשדרוג התמונה השמאלית עליונה מבין הארבע נבחר U1 Upscaling וכן הלאה, ולוריאציה נוספת נלחץ V=Variations ואת מספר התמונה הרלוונטי.

את השידרוג ניתן לעשות רק midjourneyBot אז כדי לעשות זאת, כנסו לסביבה האישית שלכם, בחרו ברביעיית התמונות שאותה תרצו לשדרג, לחצו על שלוש נקודות מצד ימין – Open in discord  ומשם תגיעו לצ’אט וחוזר חלילה.

רגע לפני התובנות בדקתי אילו תוצרים אקבל עם אותו תאור בדאלי-2 ובסטייבל דיפיוז’ן ,בדאלי-2 ובסטייבל דיפיוז’ן התקבלו בעיני תוצרים פחות טובים מאשר במידג’רני. התוצרים לא היו מותאמים לתאור המפורט, לא איכותיים מבחינת חדות, ועם פרצופים נטולי עיניים, פה ואף ובסטייבל דיפיוז’ן אפילו די ילדותיים, יתכן שזה נובע מאופי התאור, אבל זו התוצאה.

 

 

תובנות ומסקנות:

הרשמה 

הרשמה מהירה וחינמית – לגבי מידג’רני שם המשתמש הוא חשוף לכל, אז לבחור שם שמתאים לכם, מידג’רני מאפשר 25 שימושים חינמיים לפני תשלום.

שימוש אינטואיטיבי

בצ’אט ג’יפיטי 

השימוש ברור קל וחף מהסחות לחיצה על “נסה” מובילה לצ’אט אישי בו תזינו את ההנחיה (קלט) ומיד מתקבל פלט, בצד שמאל מוצגת היסטוריית הפעילות האישית.

השימוש בדאלי-2 ובסטייבל דיפיוז’ן 

פשוט באותה מידה, מזינים את ההנחיה בצ’אט והתוצר עולה.

במידג’רני 

הסיפור מעט שונה – כאמור יש סביבת ביתא וסביבה אישית, סביבת הביתא היא צ’אט בוט ציבורי שעובד שעות נוספות,הסביבה עמוסה, קשה לאר את התוצר האישי בפיד וצריך לפעול באופן הבא:

לאתר את Midjourney bot ולבחור ערוץ מערוצי ה- newbies בשורת הצ’אט לכתוב סלש ואז דמיין – /imagine  אם רוצים לקבל תמונה, לשימושים אחרים יש הנחיה אחרת.

איכות התוצרים

פה קבור הכלב, התוצרים שקיבלתי במידג’רני היו הרבה יותר מוצלחים מאשר בדאלי-2 או בסטייבל דיפיוזן, ועדיין לא ברמה איכותית מספיק.

יתכן שזה קשור לסוג התיאור, וגם לעובדה שאני אדם יוצר שממש לא מתאימה לו חווית הרולטה הזאת של “מה שיוצא אני מרוצה”.

אבל אפשר להתרשם מתוצרים מרשימים מאוד באתר מידג’רני תחת SHOWCASE וללמוד את האופן שבו הגדירו את הפרומפט שלהם.

אני יכולה לומר, שעצם קיומו של מחולל התמונות הציתה בי השראה לתמונה סוריאליסטית יחודית, שלא העליתי בדעתי ליצור אותה קודם – אני לגמרי רואה זאת כהעצמה של יכולות גם אם בסופו של דבר יצרתי את התמונה באמצעי אחר.

ואז חזרתי ל”קאנבה” הישן והטוב (הנפלא יש לומר) ויצרתי את התמונה שרציתי, נעזרתי במאגר התמונות של קאנבה ופינטרסט וערכתי בקאנבה, כך ייצרתי תמונה מותאמת למטאפורה המילולית שעומדת בבסיס ההרצאה שלי, היא כוללת את כל הפריטים הויזואליים שריציתי בגודל ובמיקום שמתאים לי ואת התוצאה תשפטו בעצמכם, בינתיים קאנבה הטמיעו את CHAT GPT והוא חלק מהפלטפורמה אבל זה כבר לפוסט אחר.

 

דילוג לתוכן