#לאפילוסופי

8 השלבים להקמת אתר קורסים דיגיטלי

תהליך הקמת אתר קורסים מצריך תיכנון מוקדם ברמת המאקרו והמיקרו.כמו כן תהליך הפיתוח מצריך ניהול וסינכרון של משימות מגוונות כמו צילום וידאו ועריכה, פיתוח למידה, פיתוח אתר, עיצוב, שיווק.


היכרות עם שלבי הפרויקט, עשויה לסייע לך להעריך את המשאבים הדרושים, לתזמן את המשימות השונות, ולתכנן את אסטרטגיית הפיתוח על פי התקציב האפשרי שהוגדר מראש.
בשורות הבאות אנסה לפשט את הדברים ולתת דגשים על תהליך העבודה.
1. הגדרת מטרות
בנקודת ההתחלה יש להבין מהי המטרה הרצויה מבחינת המרצה, המעבר ללמידה מקוונת יכול להיות למטרות שונות.
• התייעלות בהעברת תכנים – על ידי הוראה דיגיטלית מלאה או על ידי הוראה היברידית כלומר שילוב של הקנית ידע עם עבודה פרונטלית, מה שעשוי לייעל שרותי ליווי ויעוץ מקצועי.
• הגעה לקהל יעד מרוחק – כאמצעי מאפשר לפריצת מגבלות זמן ומקום, לדוגמא חקלאים בעולם כולו.
• מתן מענה לקהל מבוזר – רוב המרצים התפרנסו עד לאחרונה מהרצאות פרונטליות בפני עובדים בארגונים כלומר B2B, מאז משבר הקורונה יש עליה מתמדת בביקוש לקורסים והכשרות ליחידים, ולמעשה נפתח שוק חדש של B2C קרי, יחידים שרוצים ללמוד ולשמוע הרצאות שבעבר היו מופנות בעיקר לארגונים.

2. פיצוח התוכן
סוג התוכן – האם מדובר בתוכן מקצועי טכני, או בתוכן חווייתי יותר כמו סדנת התפתחות אישית, סוג התוכן ישפיע על אופן העברת התכנים בקורס המקוון, כך קורס “טכני” יצריך המחשה ויזואלית של קטעי וידאו, תמונות ותוכן טקסטואלי על פי רוב, בעוד שבקורס העוסק בהתפתחות אישית יש חשיבות להצגת המנחה ולנוכחות ויזואלית שלו לאורך הסרטונים, קורס המבוסס על צילומי חוץ של המרצה עלול לעלות הרבה כסף ולכן רצוי לבדוק את מידת הנחיצות של צילומים אלו ואת החלופות המתאימות מבחינה פדגוגית וכלכלית.
היקף התוכן – למידה מקוונת נעשית ב”מנות קטנות”, לכן נמפה את היקף התוכן של הקורס המסורתי נצמצם אותו ונפרק אותו לפרקים ולשיעורים באופן מותאם למספר דקות לשיעור, לעיתים עצם ההכנה מראש של התמליל, מקצרת את משך השיעור באופן משמעותי שכן הוראה מקוונת היא מדויקת יותר ונטולת “רעשי רקע” המאפיינים את השיעור הפרונטלי.
3. אפיון חווית משתמש UX
תהליך אפיון חווית המשתמש של האתר ושל יחידות הקורס הדיגיטלי מבוסס על “חשיבה העיצובית” ( (Design thinkingמתודולוגיה לאפיון ועיצוב מוצרים המתמקדת במשתמש בצרכיו.
המוצרים הדיגיטליים יאופיינו בתהליך אפיון חווית המשתמש בהתאם לתחום התוכן ולקהל היעד, חקר משתמשי הקצה תאפשר לנו לשרטט את “מסע הלקוח” כלומר את האופן שבו המשתמש יסייר באתר ויצרוך את יחידות התוכן בצורה מיטבית.
הקורס הדיגיטלי יכול להיות מוצר “ארוז” בתצורות שונות.
כקורס היברידי, חלקו דיגיטלי חלקו פרונטלי (מפגש פיזי) או סינכרוני (מפגש בזום)
כסדנא המורכבת משיעורי הקניה ומעבודה עצמית על מסמך מקוון, או כחלק ממסלול הכשרה.

4. אפיון ממשק משתמש UI
דפי האתר, והניווט בו יעוצבו בהתאם למסע הלקוח, היום נהוג לאפיין את ממשק המשתמש כ”מובייל פירסט” ((Mobile first כלומר כדף נגלל, ופחות כתפריט המצריך כניסה לדפים פנימיים. האתר צריך להיות רספונסיבי כלומר כזה המתאים את עצמו לגודל המסך ממנו המשתמש גולש.

5. גיבוש קונספט עיצובי
באתר קורסים אישי אין מגבלה עיצובית, מבחינת גוונים, רקעים פונטים טיפוגרפיה עימוד ניווט וכו’, הקונספט העיצובי של האתר צריך לתמוך במסרים ולהעניק ללומד חווית ויזואלית שהיא חלק מחווית הלמידה, לדוגמא אתר בתחום ההשקיה יכול להיות מעוצב בגוונים של שדה ירוק, עם אלמנטים מעולם המים, אתר בתחום האריזות יכול להיות מעוצב עם קווי מתאר קוביסטיים כרמז לקיפול. ההשקעה בעיצוב מסייעת לבידול ומעניקה תחושה של קורסים איכותיים ומוקפדים.

6. פיתוח הקורס המקוון
קורס מקוון לרוב מבוסס על סרטוני וידאו, טקסטים, ו”קוויזים” כלומר שאולונים קצרים, חשוב להבין שמטרת השאלונים היא לחדד הבנה ולמסגר את הלמידה, ולא לשם בחינה ומתן ציון, שהרי הלמידה היא מרצון, ועידן “הבחינות” אינו רלוונטי.
שלב פיתוח הקורס כרוך בעריכת סירטוני וידאו לימודיים השונים מסרטונים המיועדים לתחום הפרסום השיווק או הקולנוע, בסרטונים אלו יושם דגש על הבניית הידע במוחו של הלומד, כלומר לסייע ללומד לזכור את הידע בצורה קלה לשליפה, תוך שימוש בטיפוגרפיה, תמונות, קטעי וידאו ואימג’ים.
את הסרטונים ניתן לאחסן בסביבה מאובטחת מפני הורדה ושיתוף באמצעות שרות של וימאו או שירותים אחרים.
7. הקמת האתר

לאחר בחינת החלופות הטכנולוגיות הקיימות, אני ממליצה על אתר וורדפרס עם מערכת ניהול למידה מבית “לרנדש”, למרצה המעוניין באתר קורסים אישי.

במקרה בו למרצה יש כבר אתר וורדפרס יש לבחון את ארכיטקטורת האתר וגם מבחינת תשתית, היכן מאוחסן, אילו רישיונות נרכשו, האם הוא מבוסס על ווקומרס (כלומר אתר מסחר מקוון) ועוד.
זו הזדמנות לבחון מחדש את חווית המשתמש ואת מסע הלקוח ולעשות התאמות למעבר למכירת תכנים באופן מקוון, השינויים באתר הקיים יבוצעו בסביבה “סטייג’ינג” ורק בסיום תהליך הפיתוח, תבוצע החלפה של האתר החדש באתר הקיים.
לרוב יש צורך בהקמה של אתר מאפס לשם כך נצטרך להקים תשתית לרכוש דומיין, ואחסון ולהקים את האתר בהתאם לאפיון.
8. חדירה לשוק
אתר למידה היא סביבה דיגיטלית שצריכה להיתמך על ידי פעולות שיווק בניו מדיה – יש למפות את הערוצים הקיימים, לטייב אותם מבחינת נראות ומבחינת תכנים ואף להעשיר את מספר העוקבים לקראת העליה לאויר. אסטרטגיית החדירה לשוק, תהיה מותאמת לצרכים ולקהל היעד.
לינקדאין מאפשר לטרגט את קהל היעד על פי תחום העיסוק המוצהר, אך לא תמיד קהל היעד הרלוונטי נמצא בלינקדאין ויש צורך להשתמש בסביבת הניו מדיה הרלוונטית – פייסבוק,אינסטגרם טיקטוק או גוגל מודעות ((Google ads.
לסיכום, תהליך פיתוח קורס מקוון ואתר למידה, צריך להיות מתוכנן ומתוקצב מראש, יש לבחור אסטרטגיית פיתוח המותאמת לתוכן ולתקציב, יש לבדוק את האפשרות לסנכרון בין הצילום לעיצוב לפיתוח האתר וכיוב’ כי הרבה עבודה נמצאת בתפר בין השלבים ויש לסנכרן את הדברים בצורה מיטבית, בהצלחה.

דילוג לתוכן